Nyheter
Trender för spel online 2022
Spelbranschen är helt en bransch som välkomnar och tar till sig nyheter snabbt. Det beror på att utvecklingen har gått snabbt på många plan sedan starten på 70-talet. Vad behöver man ha koll på inom spelvärlden inför 2022?
Spel online omfattar såväl videospel som casino-spel. Trender och teman verkar ofta gå hand i hand för dessa båda jättar inom spelbranschen. Populära video spel får alltid en stor marknad både av merch med allt vad det innebär. Men också av till exempel slots-spel som anammar temat och det kan också bli både filmer och TV-serier för de spel som lyckas riktigt bra.
Video spel som släpps 2022 som vi väntar lite extra på är ‘The lord of the Rings: Gollum’ av Daedalic Entertainment, ‘Gotham Knights’ av WB Games Montréal och självklart ‘Gran Turismo 7’. GT är ett otroligt populärt racingspel från Sony där första utgåvan släpptes redan 1997! Nu blir det alltså 25-årsjubileum med GT7.
Nätcasinon fortsätter att komma starkt med ny teknik
En stor del av spelindustrin består av casino, denna del av spelindustrin anses vara den största inom underhållning online. På grund av sin storlek på marknaden driver de i allra högsta grad tekniken snabbare framåt både när det gäller olika speltekniska lösningar, men också sådant som rör betalningar och ekonomiska transaktioner i övrigt.
Det som kommer allt starkare inom casinovärlden är VR-spel, både i spelen och även själva casinot. Det ser ut som att du inom kort kommer kunna gå runt bland borden inne på casinot och välja var du vill spela. Riktigt där är tekniken inte ännu, inte ute på marknaden i alla fall, men du kan redan idag hitta spel med VR-teknik. Läs mer om vad främst olika casino utan svensk licens kan erbjuda för teknik redan idag.
Molnspel
Att vi samlar allt mer av våra liv i moln är en gammal trend som äntligen har nått spelvärlden. Allt laddas upp i molnet och det kan vara befriande att varken behöva en egen konsol eller att köpa loss ett spel. Du kan spela var du än är och hoppa in i spelet där du slutade oavsett var du är eller från vilken dator eller telefon du spelar ifrån. Den friheten är något som allt fler sneglar på och som marknaden välkomnar med öppna armar.
Prenumerera på spel
Tillsammans med molntjänster kommer också prenumerationerna, att kunna prenumerera på ett spel en vecka, en månad eller ett år är något som växer. Istället för att köpa ett spel erbjuder några utvecklare sina spelare att prenumerera på spelet under en viss tid istället.
Det är en tjänst som passar många spelare då du kan testa spelet en kortare period innan du binder upp dig för en längre period. I dagens uppdelade liv kanske den tid som spelande kan ta i ditt liv är olika från period till period. Att inte heller behöva köpa spel till en större engångssumma utan att istället sprida ut kostnaden passar många.
Livestreaming
Med ett allt snabbare och stabilare internet runt om i världen ökar livestreamingen. För den som spelar på nätcasino märks det på utbudet av livespel. Är du en inbiten spelare kanske spelturneringar är något av höjdpunkterna i vardagen.
Twitch har varit ledande sedan 2011 när det kommer till livesänd E-sport men på senare år har konkurrensen ökat från både sociala medier och traditionell TV. Konkurrens betyder alltid bättre kvalité och service till kunderna så är det även i detta, sändningarna idag har ett riktigt högt underhållningsvärde.
Att det dessutom går att betta på sin egen hobby är ett stort plus, det är en av de sporterna som bettingen växer snabbast. När det tillkommer bettingpengar ökar konkurrensen och intäktsmöjligheterna ännu mer vilket kommer att driva tekniken framåt ännu fortare.
Retro-trenden
Retro och nostalgi är väl egentligen ingen trend. Det finns alltid en marknad för klassiker. Varje generation har vuxit upp med “sina” spel och man dras gärna till sådant som man kommer ihåg från sin uppväxt. Nostalgi är hursomhelst en stark faktor även i spelbranschen och för den som vill drömma sig tillbaka finns det gott om både gamla och nya spel som hjälper dig med det.
Modern marknadsföring
Även inom marknadsföringen hänger spelbranschen med, allt mer sker på sociala medier. Influencers på YouTube, bloggar och andra ställen står för en allt större del av PR-kostnaderna för bolagen. Kan vi kanske vänta oss att det samarbetet kommer att fördjupas och även breddas i framtiden? Kanske kommer du som spelare kunna få “nycklar” till nya vapen, mer energi eller vad det nu kan vara den vägen.