Stäng

Nöje

Spelbranschens betydelse för TV-bolagen

Under de senaste två årtiondena har spelbranschen i Sverige utvecklats från ingenting till att bli en bransch av betydelse. De största spelbolagen är nu börsnoterade och många av spelbolagen sysselsätter direkt och indirekt många tusentals personer.

Spelbolagen har också mycket stor påverkan på andra branscher, som lever på bland annat annonspengar från just spelbolagen.

När internet slog igenom i Sverige var ambitiösa entreprenörer snart aktiva med att utveckla onlinetjänster för att fylla internet med innehåll. En bransch som då utvecklades var spelbolag på internet och online casino. Dessa använde den senaste teknologin och hade ett mycket bra erbjudande, som till exempel casino med bonus, till sina kunder.

 

Spelbolagens symbios med andra branscher
En positiv sidoeffekt av spelbranschens framväxt i Sverige är den symbios som branschen har fått med andra branscher, varav vissa har vuxit fram till stor del på grund av spelbranschens framgångar. Några exempel är företag som erbjuder säkra betalningar på internet, spelutvecklare och företag som erbjuder grafisk design.

 

Ett annat exempel på en bransch som haft stor nytta av spelföretagen är media, då särskilt TV-bolagen. TV-bolagen har tack vare spelbolagen fått en helt ny grupp av annonsköpare och inte bara annonserar spelbolagen stort, vilket ger medierna större resurser för att utveckla eget innehåll, utan de tillhandahåller också mycket relevant innehåll, framförallt sport.

 

TV:s barndom – Enkanallandet
I Sverige var TV-utbudet under lång tid väldigt begränsat. Först in på 80-talet fick svenskarna tillgång till fler än två kanaler, och då var det fortfarande inte fler än tio kanaler. Därefter ökade dock utbudet snabbt och om man skaffade en digitalbox kunder man lätt få över 100 kanaler att välja mellan, varav kanske 20 sände på svenska. Det blev en hel del nya programidéer som dök upp och ett väldigt stort inflöde av utländsk kultur. Nu ser vi dock vissa tendenser till TV-nostalgi där gamla serier dyker upp igen, kanske för att en generation som var barn under de sista åren i enkanalslandet har passerat medelåldern och blivit känsliga för nostalgi. Den enskilt viktigaste händelsen under det att Sverige gick från ett enkanalsland till ett flerkanalsland var TV-reklamens intåg. Reklam i TV var något helt nytt i Sverige och det blev mycket omdebatterat. Många personer såg reklam-TV som ett moraliskt och kulturellt förfall. Men reklam-TV kom att stanna kvar, och det är betydelsefullt i fortsättningen av vår berättelse.

 

TV riktar alltmer in sig på sport
Internets framväxt har medfört att TV förlorat mycket av sin tidigare dominans som media och TV har därför gått igenom ett stålbad där rejäla justeringar av affärsmodellerna varit nödvändiga. En del av dessa justeringar har inneburit att TV-kanalerna har blivit mer nischade. De kanaler som behållit sitt gamla utbud riktar sig nu framförallt till en äldre målgrupp medan många andra har blivit fokuserade på till exempel lättsmälta amerikanska TV-serier och dokusåpor. En kategori av kanaler som vuxit starkt och antagligen har framtiden för sig är de kanaler som inriktat sig enbart på sport. Till exempel har helt nya sporter, som till exempel e-sport har gjort sitt inträde i TV-kanalerna.

 

Många av de kanaler som är mycket inriktade på sport har ofta täta band till spelbolagen som många gånger är deras största annonskunder. Denna symbios mellan spelbolagen och TV-kanalerna är en av de främsta anledningarna till att många TV-kanaler överlevt stålbadet.

 

SE ÄVEN:

SXS.se - Ett helt nytt varumärke - Träningskläder med en helt unik design

Dela artikeln

Dela på Twitter