Stäng

Teknik

AI i spelbranschen

AI i spelbranschen

Artificiell intelligens är på väg att revolutionera många branscher inte minst den snabbväxande spelindustrin. I den här artikeln tittar vi på vilka förändringar du kan förvänta dig inom snar framtid.

Vad är AI?

Man kan definiera AI (artificiell intelligens) som en simulering av mänsklig intelligens i maskiner men termen kan även referera till alla maskiner som har ”mänskliga” egenskaper i form av självständig inlärning och problemlösning. Således utföra uppgifter som är skräddarsydda för konsumentens behov.

Kundtjänst

Om du är less på långa kötider och ett oproffsigt bemötande när du kontaktar supporten kan du se fram emot chatbotar med NLP (Natural Language Processing) algoritmer som effektivt kan samla information om ditt ärende och på så vis både förenkla och förbättra hela kundtjänstprocessen. Chatbotarna används redan och kan lösa vissa problem på egen hand utan att eskalera till en kundtjänstarbetare. När NLP-algoritmen har blivit tillräckligt avancerad och kan få en korrekt uppfattning om vad kunden säger kommer botarna troligen ta över hela kundtjänsten. Ingen väntetid och ett skräddarsytt bemötande vid varje kontakt innebär att få kommer sakna mänskliga kundtjänstarbetare när vi nått denna tidpunkt i utvecklingen.

Botarnas kamp

När det kommer till casinospel online har teknologisk ”krigsföring" länge förekommit mellan spelbolagen och deras kunder. Mjukvara har använts av båda sidor för att inbringa vinster respektive upptäcka och förhindra botar som används av spelare. Denna strid kommer trappas upp avsevärt allteftersom AI-tekniken utvecklas och blir mer avancerad.

 

Personligt anpassade sidor

Sedan spelbolagen flyttade majoriteten av sin verksamhet online och följaktligen introducerade mobilanpassade hemsidor har utbudet av casinospel och sportbettingmarknader fullkomligt exploderat. Som oftast är fallet är det konsumenten som vinner på kraftig konkurrens och så har det onekligen även varit när spelbolagen tävlar om positionen som det bästa mobilcasinot på marknaden. Med hjälp av AI kommer du inte bara ha tillgång till ett ständigt ökande spelutbud utan även kunna skapa dina egna spel på beställning. Inom sportbetting är detta möjligt redan idag.

Rekommendationsmaskiner som idag används av t.ex. Netflix och Amazon kommer med AI-teknikens datasamlingskraft skräddarsy din casinosida in i minsta detalj så det känns som att du besöker ditt egna personliga casino omgiven av alla spel och attribut du föredrar.

Oddsättarens roll

Det var inte särskilt många år sedan oddssättare skötte prissättningen manuellt för varje enskild sportmarknad. På den här tiden kunde en oddssättare jobba på ett event och sköta prissättningen på 10 olika marknader samtidigt vilket ledde till att de var så upptagna med att justera priser att de knappt han titta på den aktuella matchen/tävlingen. Idag är läget helt annorlunda och en trader (oddssättare) kan hantera flera event och hundratals marknader samtidigt. Detta möjliggörs med algoritmer under oddssättarens uppsikt.

Dela artikeln

Dela på Twitter