Stäng

Givande

Vad är DASH-dieten och varför anses den vara en utav dom bästa

DASH dieten har ansets vara en utav dom bästa dieterna som finns, inte bara för att gå ner i vikt utan även att få kroppen att må bättre. Vi reder ut varför dieten anses vara bäst!

Har du någonsin hört talas om DASH dieten? Då kanske du redan vet att den har ansets vara en utav dom bästa dieterna som finns. DASH dieten eller "Diatary Approach to Stop Hypertension" som den egentligen heter är en diet som utvecklats tillsammans med forskning från American Heart Association. 

Det huvudsakliga målet med DASH-dieten var att sänka högt blodtryck, men det visar sig att dieten inte bara fungerar bra för att lätta på blodtrycket, utan även minskar risken för hjärt och kärlsjukdomar samtidigt som man tappar vikt i en hälsosam takt!

Så om du är ute efter en diet inte bara får dig att tappa vikt, utan även får dig och din kropp att må bättre så kanske det är dags att pröva DASH-dieten. 

Se videon nedan
Klicka här för att stänga reklamfilmen och se videon.

Så här fungerar DASH

Det som gör DASH dieten bra är att man får i princip äta vilken typ av mat man vill, med undantag för socker och snacks som är absolut förbjudet. Anledningen till det är att snacks och godis innehåller allt för mycket socker, vilket i sintur innehåller för mycket kalorier.

DASH dieten går ut på att äta bra mat, som också innehåller färre kalorier än mat som innehåller mycket mättat fett eller liknande. 

Under dieten uppmanas du att äta: 

Bra fullkorn, det kan vara allt i från müsli till fullkornspasta, eller till och med bröd på fullkorn. 

Grönsaker, ju mer desto bättre. Grönsaker är ett väldigt bra sätt att bli mätt på, utan att få i sig en stor mängd kalorier. 

Frukter och bär, starta dagen med en god frukost och en bärsmoothie. 

Magra mejeriprodukter, så som lättmjölk om du dricker mjölk, kvarg och mager ost är också helt okej!

Proteinkällor så som kyckling, kalkon, eller fisk. Ju magrare desto bättre, undvik att äta för mycket rött kött.

Bra fett, du behöver alltså inte undvika fett helt och hållet. Men håll dig till olivolja, rapsolja och nötter. 

Vad ska du då egentligen undvika? 

Ät inte snacks eller godis. Detta inkluderar läsk och andra drycker med mycket socker, t.ex. juicer. 

Du ska helst undvika att äta för mycket salt, salta inte i onödan. 

Rött kött, för mycket rött kött är en big NO-NO i DASH dieten. Håll dig till magra proteinkällor så som fågel och fisk. 

Visste du att DASH tagit hem första platsen 7 år i rad, där 38 dieter ställdes mot varandra?

DASH dieten har från år 2010 till år 2017 vunnit första platsen hos U.S. News & World Report's årliga diet rankning. I tävlingen jämfördes 38 olika dieter och rankades med hjälp utav en rad olika experter, doktorer som specialiserat sig på diabetes, kärlsjukdomar och vikt minskning, men även dietister och näringsexperter. 

Källa: WebMD - Arla

Se även: 16 OTROLIGA FÖRE OCH EFTER BILDER PÅ VIKTMINSKNINGAR - DU KAN KNAPPT TRO ATT DET ÄR SAMMA PERSON

Se videon nedan

Dela artikeln

Dela på Twitter